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Saturday, 9 April 2011

Frankenstein


Mrs. Willett regularly tries to tease me out of my den to go to the theatre and found something that works well: a theme I like. So we went today to watch “Frankenstein” at the National (sorry but only people in London area might be remotely interested by this). This is not a proper review as I hardly ever go to the theatre and other people might have a more relevant opinion than mine but I liked it a lot so I thought I‘d talk about it.

Mary Shelley’s Frankenstein is adapted for the stage by Nick Dear and realised by Danny Boyle (Slumdog Millionaire and all that…). The creature and Dr. Frankenstein are played both by Jonny Lee Miller (the baddy in Dexter last season) and Benedict Cumberbatch (Sherlock…). They play it twice a day and swap roles. Apparently, we were quite lucky as Jonny Lee Miller was the creature when we were there and he’s better at it according to most critics.

As I said, I hadn’t been to the theatre in ages and was amazed at the scenes when we walked in. There was a massive bell hanging on the ceiling over our heads being rang by an actor while we were waiting: deafening. The stage was amazing too with a ceiling packed with old light bulbs of all kind of sizes, literally hundreds of them, providing some really cool lightning and giving the impression of an almost Steam punk time.

From there, I was expecting a real Gothic Horror feast. I was to be disappointed. That Frankenstein is really not sticking to the classic version particularly concerning the creature. I won’t tell what happens but he basically escapes from his master very early in the play to find refuge at some old blind guy house who is going to look after him for a year. He is going to teach him to read, to speak, to become human. The thing is: this creature is extremely clever and 30mns in the play can quote Plutarch, discuss existentialist issues and ask himself questions about what love is…Yep, really. Murdering his old master, he then decides to go back to Geneva, find his maker and ask him to create a fiancée for him so he can go and live happily ever after in Argentina…Yep, really.

I’m not going to tell the whole plot but as I said this is a very different Frankenstein, a more philosophical play with quite a lot of humour as well. The actors are brilliant, really brilliant, as this is a high budget play, the scenery is quite unbelievable only to be let down by some very disappointing music at times.

So despite being starved of any gory gothic Victorian horror and irritated at times by the over production, I can only recommend it as this is a very enjoyable play. Good luck finding tickets as this is apparently sold out but that’s probably do-able…



Mme Willett essaie régulièrement de me sortir de mon terrier pour m’emmener au théâtre et a trouvée une astuce qui marche bien: trouver un thème qui me plait. Nous sommes donc allé voir « Frankenstein » au théâtre National de Londres (désole mais ce post ne va intéresser que des gens du coin). Ce n’est pas une vraie revue de la pièce vu que je ne suis pas critique de théâtre ou même assidu mais j’ai beaucoup aimé donc je voulais en parler.

Le roman de Mary Shelley est adapté pour le théâtre pas Nick Dear et dirigé pas Danny Boyle (SLumdog Millionaire, la plage…). La créature et Dr. Frankenstein sont jouées à tour de rôle par Jonny Lee Miller (le gros méchant dans la dernière saison de Dexter) et Benedict Cumberbatch. Quand nous l’avons vu, c’était Jonny Lee Miller qui jouait la créature, il est apparemment le meilleur des deux d’après la plupart des critiques.

L’ambiance en arrivant était assez incroyable avec une énorme cloche suspendue au plafond au dessus de nos tètes. Un acteur se chargeait de la faire sonner régulièrement : assourdissant. Sur la scène, des centaines de vieilles ampoules de toutes tailles accrochées au plafond donnaient l’impression d’une époque Steampunk.
Autant dire que je m’attendais à un festival d’horreur gothique. J’allais être déçu. Ce Frankenstein ne colle pas du tout à l’histoire classique. Je ne vais pas raconter ce qu’il se passe mais des le début la créature s’enfuie de chez son créateur et trouve refuge chez un vieil aveugle qui va s’occuper de lui. En effet, il va lui apprendre à parler, à lire, à devenir humain. Le truc c’est que la créature est hyper intelligente en fait et 30mns dans la pièce peut citer Plutarque, parler des problèmes existentialistes et s’interroger sur ce qu’est l’amour…Si, si.

Il va alors assassiner le vieil homme et décider de rentrer à Genève pour demander au Dr. Frankenstein de lui créer une fiancée avec laquelle il pourra vivre heureux jusqu'à la fin de ses jours en Argentine…Si, si…

Je ne vais pas m’étendre plus sur l’histoire mais il sa git bien d’un Frankenstein plus philosophique, très différent avec beaucoup d’humour aussi. Les acteurs sont géniaux, vraiment excellents, puis vu que c’est de la pièce à très gros budget la mise en scène est vraiment à couper le souffle, dommage tout de même qu’elle soit un peu desservi pas une musique irritante par moment.

Alors, malgré avoir été frustré d’une tranche d’horreur gothique et gore, je recommande vraiment la pièce car vous allez passer un moment très agréable. Bon, apparemment, c’est Sold Out donc bonne chance pour les tickets.

2 comments:

  1. Lol his face in the second picture is priceless.

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  2. Good review, had heard about the play on the TV.

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